Tellerup Bjerge

Wedellsborg Banker

Wedellsborg Banker er en meget spændende israndslinjer, som strækker sig ca. 10 km diagonalt i sydøstlig-nordvestlig retning. Området starter syd-øst for Middelfart og slutter syd for Gelsted.
Wedellsborg Bankerne består af 5 delområder nemlig Ørslev Bjerge, Tellerup Bjerge, Håre Bjerge, Lunge Bjerge og Faurskov Bjerge. Det samlede området er på i alt ca. 1000 ha. Det svarer til 14.000 fodboldbaner, så pænt stort område. Mens denne israndslinje blev skabt af enorme grus masser, lå en stor isklump fra en tidligere nedisning tilbage. Smeltevandet fra isranden ved Ørslev Bjerge måtte løbe mod nordvest med sand og grus. Efterhånden løb smeltevandet fra egnen omkring Tommerup ud i Lillebælt og udgravede på sin vej den 15 km lange Brænde Ådal.

Sådan forestiller jeg mig det løber (korriger mig endelig hvis det er helt galt)

Formation retning

I dag vandre jeg i områderne Ørslev Bjerge, Tellerup Bjerge, Håre Bjerge.

Denne tur er en forlængelse af Faurskov ture, hvor jeg besøgte Lunge Bjerge og Faurskov Bjerge.

>> Læs om Faurskov turen her

Der er to fine parkeringspladser lige efter hinanden

Danmarks Naturfredningsforening

I området ved Wedellsborg Banker er der mange synlige spor af højryggede agre fra den tidlige middelalder. Der er desuden mange enormt velbevarede gravhøje fra bronzealderen og yngre jernalder. Hele området vidner om et betydningsfuldt og fredningsværdigt naturområde.
Det var hvad Danmarks Naturfredningsforening sagde, da de i 2012 rejste fredningssagen.

Wedellsborg Banker skulle jvf. Region Syddanmarks planer, bruges til råstofgravning. Området indeholder gigantiske mængder grus og sand, skabt af israndslinjerne.

I 2016 blev der efter en meget lang og bask strid, sat et endegyldigt sat punktum for planerne Wedellsborg Banker. Fredningen blev endeligt gennemført

Wedellsborg Banker som blev fredet omfatter 230 ha, så det var under 1/4 af det samlede område der blev fredet, området er på i alt ca. 1000 ha. Oprindeligt ønskede Danmarks Naturfredningsforening, at alle ca.1.000 ha skulle fredes.

Det område jeg gik i på denne tur omfatter ikke fredningen, men det gør Faurskov turen.

Wedellsborg Banker

Højryggede agre i Wedellsborg Banke

Ved højryggede agre forstås en dyrkningsmåde, hvorved den dyrkede jord pløjes op i aflange, forholdsvis flade højderygge adskilte ved lavninger. Dette sker ved at anvende en såkaldt hjulploven under pløjningen. Jorden væltes til den ene side oven på den allerede eksisterende jord.

Disse spor skulle der være rigtig mange af i området, jeg fandt mange formationer i jorden, men hvad det er, aner jeg ikke. Det kunne være sindssygt interessant at komme på tur med en naturvejleder på et tidspunkt.

Tellerup Bjerge

En skøn tur med lidt udfordringer

Det meste af turen i Ørslev Bjerge og Tellerup Bjerge foregår af meget små stier. Det syntes jeg er den absolut fedeste måde af opleve området på. Jeg møder også kun 4 andre på min 14 kilometer lange rundtur. Nogle af stierne har ikke set trafik i flere år og er pænt groet til, men man kan sagtens komme frem. Da jeg plottede ruten ind i Outdooractive, var der et sted hvor jeg ikke kunne komme videre fra den ene sti til den anden. Jeg tænkte, det er nok bare lige 5 meter skov der skal forceres, så er jeg på den anden sti. Det var desværre lige et sump område med en bæk. Jeg fandt min indre Tarzan frem, og fandt efter noget søgen et væltet træ over bækken. Jeg fik mig mast over, sprang ca. 1,5 meter ned og støvlerne forsvandt i mudder. Jeg kom op, måtte vade 10 meter i temmelig blødt underlag – men jeg sparede en omvej på 300 meter…

En mudret oplevelse

Fed tur rundt i bjergene

Turen starter i Tellerup Bjerge fortsætter over i Ørslev Bjerge, tilbage i Tellerup Bjerge, ind i Håre Bjerge. Det er kun fordi jeg skulle over asfalt veje, jeg viste nu var jeg i et andet område. Områderne er selv sådan en april dag rigtig smukke, jeg glæder mig til at komme tilbage når det hele for alvor er grønt. Planen var at fortsætte helt ud i Føns plantage, men mine sko er så mudrede og tunge, at jeg tager 6 km af ruten.

Meget varierende natur

Turen rundt byder på ekstremt varierende natur. Nogle områder er skoven helt tæt, andre er der store områder hvor der ingen ting er. Der er store formationer i skovbunden fra istiden, det er på ingen måder monotont at gå rundt.

Hylkedam sø

På vej rundt og tæt på afslutning af turen, rammer jeg et område der hedder Hylkedam. Det er nok mest kendt for dets meget spejder aktivitet. Men søen jeg passerer er utrolig flot

Hylkedam

Gravhøje ved Hylkedam

Her finder man en række utrolig godt bevarede gravhøje. De stammer fra bronzealderen og den yngre jernalder. Der er 9 gravhøje i området af meget varierende størrelse. Udsigten fra den største er bjergtagende, man kan endda skimte Lillebælt.

Utrolig smuk tur

Selv om de sidste 10 kilometer foregik med temmelig våde støvler, så var det en rigtig skøn tur. Som sagt mødte jeg stort set ingen andre på min tur. Stierne er rigtig gode og selv om man går i bjergene, så er hele turen kun på 200 højde meter. Der er rigtig mange spændende formationer i bjergene og det er en oplevelse af gå derude. Turen var oprindelig på 22 kilometer, min blev på 14 kilometer. Jeg havde fået GPX filen af en læser, denne havde jeg selv modificeret, så jeg kan ikke tage æren turen. Men min version kan hentes på Outdooractive på nedenstående link. Stien der sluttede i en bæk er rettet til med den 300 meter omvej, så nu kan det foregå med rimelig tørre sko.

Husk at LIKE min Facebook side, så du kan holde øje med mine ture